JULIETTE DOMINICUS – REGIE
“Wanneer blind zijn geen beperking, maar een kracht is.”
Juliette is onze regisseur. Zij maakt van de vier verhalen een samenhangend geheel. In haar documentaires probeert Juliette bepaalde thema’s op een vernieuwende manier te belichten door in te spelen op diverse, soms onverwachte perspectieven. Tijdens haar studie Liberal Arts and Sciences aan de Universiteit Utrecht heeft zij zichzelf ontwikkeld als interdisciplinair specialist. Ze uit zich in meerdere media en voelt een sterke drang om inhoudelijke verhalen op een creatieve manier te vertellen. Haar liefde voor documentaire begon tijdens haar werkzaamheden op de industry afdeling van het Nederlands Filmfestival.
FABIENNE JONGENBURGER – PRODUCTIE
“Onze personages maken van hun blind zijn hun kracht, waardoor zij mede hierdoor anderen weer inspireren.”
Fabiënne vertegenwoordigt graag films die mensen hun vooroordeel laten herzien, aan de hand van nieuwe inzichten. “Ik denk dat wij met dit verhaal vele mensen kunnen inspireren en juist in deze tijd van zien en gezien worden mensen kunnen laten realiseren wat er echt toe doet.” Als producent levert Fabiënne graag een bijdrage aan het creatieve proces en zorgt ze er te allen tijde voor dat ieder crewlid zich deel van het team voelt en in zijn of haar kracht staat. Wat haar motiveert om juist dit verhaal te vertellen aan de wereld zijn de positieve en krachtige personages die, ondanks dat zij niet kunnen zien, hen niks in de weg laten staan om hun leven optimaal te beleven.
BART VAN HEERWAARDEN – CINEMATOGRAFIE
“Zéker in een film over blind zijn is het erg belangrijk om na te denken hoe we de inhoud kunnen vertalen naar beeld”
Bart is onze cameraman. Hij combineert zijn ervaring als televisie- en filmmaker, om onze verhalen te vertellen aan de hand van beeld. Voor hem is het een uitdaging om de belevenis van de blinde personen visueel weer te geven. “Blind zijn versterkt de andere zintuigen en daarom wil ik in beeld laten zien hoe blinde mensen op een andere manier texturen, ruimtes, landschappen en mensen beleven. Door dingen buiten het beeld van de camera te laten, of juist heel dicht er bovenop.
JOEP BOODE – MUZIEK
“Wanneer je de kracht van blinde mensen wilt laten zien, speelt geluid een belangrijke rol.”
Onze componist, Joep, geeft zijn eigen creatieve invulling aan de muziek. “Één van de gevolgen van het leven zonder zicht, is dat geluiden veel belangrijker worden. Ik wil daarom de kracht van alledaagse geluiden van groot belang maken in de muziek voor deze documentaire.” Door deze invulling geeft Joep weer een diepere laag aan de film. “Het zijn navigatiepunten, het is hun houvast, zij vertellen verhalen. Door geratel van sleutels, dichtslaan van kastdeuren of het rinkelen van muntjes te verwerken in de muziek, probeer ik de kijkers een voor velen onbekende waarde van geluid mee te geven.”
MORTEN BROGAARD – SOUND DESIGN
“Ik kijk ernaar uit om de verschillende zintuigen, die wij met deze docu willen laten zien, duidelijk te maken voor de kijker in de samenwerking tussen beeld en geluid.”
Onze geluidsman en sound designer, Morten, heeft de belangrijke taak om de documentaire qua geluid zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen. In het speciaal met een documentaire die de blinde wereld centraal zet.
“We willen de uiteenlopende manieren waarop blinde mensen de wereld waarnemen zo goed mogelijk proberen te vertalen naar een documentaire en geluid speelt daar natuurlijk een enorm grote rol bij.”
ROMY VALTER – PRODUCTIE & SOCIAL MEDIA
““Naar mijn mening wordt dit een film die je losmaakt van de gevestigde orde en je laat meemaken hoe het anders ook kan.”
Romy werkt met veel plezier aan het creatieve proces van social media. Met social media kan je niet alleen de film in een goed daglicht zetten, maar ook weer een mogelijkheid geven aan anderen om zijn/haar verhaal te vertellen en er zo een groter geheel van te maken. Met een vader die blind is, weet Romy hoe bijzonder de kracht van een blind persoon is. Deze documentaire opent de wereld van het blind zijn, zodat anderen weer geïnspireerd kunnen raken door deze bijzondere mensen.
EMMA HOOGLAND – REGIE ASSISTENTIE
“Hoe kunnen we leren kijken zonder te oordelen?”
Emma vervult de rol van regie assistent. Ze helpt de regisseur in het creatieve proces. Vanaf het moment dat ze hoorde wat dit project ging inhouden, was ze meteen ervan overtuigd dat dit verhaal vertelt moet worden. “Wij zienden zitten in een strijd als het gaat om oordelen, waarbij zicht een grote rol speelt, maar dat hoeft niet zo te zijn. Hoe kunnen we leren kijken zonder te oordelen en kunnen we dat leren van de mensen die oordelen zonder te kijken?””
ANOUK TOUBI – ANIMATOR
“Door de beelden te laten dansen op aanrakingen en geluid hoop ik het publiek stil te laten staan bij andere zintuigen die versterken bij het missen van zicht.”
Anouk is de animator van In het donker gezien. In samenwerking met de regisseur Juliette hebben ze naar een stijl gezocht die bij het verhaal paste. Door het zwart-witte beeld en de expressionistische rotoscope stijl gaat de kijker na waar ze naar kijken en wat ze zien en wat sommige mensen dus ook niet zien.
“Het was zeker een uitdaging om een animatie te maken voor ziende mensen over het niet zien. Door de beelden te laten dansen op aanrakingen en geluid hoop ik het publiek stil te laten staan bij andere zintuigen die versterken bij het missen van zicht”